Vandaag heb ik weer zo’n lekker recept voor je. Aardbeien cheesecake met een dikke laag slagroom, verse aardbeien en een heerlijk smeuïge cheesecake. Perfect voor moederdag en helemaal in deze tijd van het jaar als de aardbeien het allerlekkerste zijn.
Inhoudsopgave

Tip van Eef
Ik maakte deze aardbeien cheesecake met zelfgemaakte aardbeienjam, maar je kunt natuurlijk ook een lekkere jam kopen.
De cheesecake is niet te zoet, lekker smeuïg zoals een goede cheesecake hoort te zijn en de topping van verse slagroom met aardbeien hoeft natuurlijk niet, maar maakt hem wel extra extra lekker.

Recept ingrediënten
In de basis heb je niet heel veel ingredienten nodig om een heerlijke cheesecake te maken. Ik maakte hem zelfgemaakte boter, maar dat is natuurlijk helemaal niet nodig voor een lekkere cheesecake!
- bodem – voor de bodem gebruikte ik lekkere biscuitjes. Deze maal ik fijn en meng ik met gesmolten boter. Je kunt jouw favoriete biscuit hier gebruiken.
- vulling – de vulling maak je met roomkaas, maizena, suiker, eitjes, slagroom en aardbeienjam.
Het recept is in de basis hetzelfde als mijn basis cheesecake recept, maar dan met toevoeging van aardbeienjam en natuurlijk lekker veel verse aardbeien.

Hoe maak je aardbeien cheesecake?

Stap 1: De bodem
Maal de biscuitjes goed fijn, smelt de boter en meng de twee samen. Druk dit vervolgens stevig in een springvorm bekleed met bakpapier.

Stap 2: Eitje voor eitje
Klop de roomkaas los en voeg de eitjes een voor een toe. Zorg dat ze eerst goed gemengd zijn voor je de volgende toevoegt.

Stap 3: Het beslag maken
Meng alles bij elkaar tot je een egaal mengsel hebt. Giet dit over in je klaarstaande bakvorm.

Stap 4: Jam over het beslag verdelen
Schep wat lepeltjes van de jam in de vorm en swirl dit erdoorheen. Doe dit niet te lang, je wilt dotjes van de jam door het beslag heen hebben.
De allerlekkerste aardbeien cheesecake
Het geheim van een echt lekkere en goede cheesecake zit hem in een paar dingen. Ten eerste bak je de cheesecake langzaam. Geef het echt de tijd voor het lekkerste resultaat. Het is niet zoals een aardbeien kwarktaart die niet gebakken wordt in de oven, maar alleen hoeft op te stijven in de koeling.
Je bakt de cheesecake twee uur in een niet al te hete oven. Daarna laat je de aardbeien cheesecake met de ovendeur op een kiertje nog eens twee uur in de oven staan. Dat lijkt lang, maar is het geheim voor een echt goed resultaat!

Geduld
Vervolgens wil je de cheesecake liefst daarna nog een paar uur volledig laten afkoelen in de koeling. Ik maak een cheesecake met aardbeien dan ook ruim op tijd, zodat ik het de hele nacht in de koeling kan laten staan. Pas dan weet ik 100% zeker dat de cheesecake stevig genoeg is.
Wil je een dessert met vergelijkbare smaken, maar dan zonder het lange wachten? Probeer dan eens de aardbeien tiramisu!

FAQ Aardbeien cheesecake
Kan ik de cheesecake van te voren maken?
Zeker, je ‘moet’ hem eigenlijk ook een dag van te voren maken gezien de oventijd en het afkoelen in de koelkast.
Kan ik de cheesecake met slagroom en verse aardbeien erop nog bewaren?
Dat kan zeker, in de koelkast blijft hij zo 1-2 dagen nog goed als je goede verse aardbeien hebt gebruikt.
Ik wil de cheesecake vandaag maken en vandaag ook eten, kan dat?
Als je heel vroeg in de ochtend begint zou het kunnen, maar je hebt sowieso 4 uur nodig in de oven en idealiter een nacht in de koelkast om hem goed te koelen en op te laten stijven. Maar in theorie zou een uurtje of 3/4 in de koelkast ook genoeg kunnen zijn.
Hoe snij ik de cheesecake in mooie stukken?
Gebruik een groot scherp mes en maak het mes elke keer na een keer gesneden te hebben schoon met een keukenpapiertje.
Kan ik de cheesecake ook invriezen?
Dat kan zeker, maar dan wel zonder de slagroom en aardbeien erop. Hij blijft ongeveer een maand goed in de vriezer, verpak hem in huishoudfolie om uitdrogen te voorkomen.

Ingrediënten
- 275 gram biscuit (naar keuze)
- 100 gram roomboter
- 750 gram roomkaas (kamertemperatuur )
- 200 gram suiker
- 50 ml slagroom (kamertemperatuur)
- 4 eieren (middelgroot, kamertemperatuur)
- 1 eidooier (kamertemperatuur)
- 1 eetlepel maizena
- 1 theelepel vanille-extract
- 100 gram aardbeienjam
- 250 gram aardbeien
- 200 ml slagroom
- 2 eetlepels suiker
- 1 zakje klopfix
Zo maak je het (bereidingswijze)
- Verwarm de oven voor op 150 graden en zet onderin de oven een kommetje met water (waar wel nog het ovenrooster boven past).
- Bedek de bodem van de springvorm met bakpapier en vet de zijkanten goed in.
- Verkruimel de biscuitjes en smelt de roomboter.
- Schep de roomboter goed door de biscuitjes. Verdeel dit over de bodem en iets over de zijkanten van de springvorm zodat er een kleine opstaande koekrand is zoals je op de foto kunt zien.
- Nu gaan we de vulling maken. Klop de roomkaas luchtig met de suiker.
- Voeg één voor één de eieren en de dooier toe en voeg pas een nieuw ei toe als het vorige eitje volledig is opgenomen.
- Klop vluchtig de slagroom door het beslag, daarna de maizena en tot slot het vanille extract. Mix het beslag niet te lang.
- Giet de eerste helft van het beslag op de bodem en verdeel 50 gram aardbeienjam in lepeltjes hieroverheen. Swirl dit erdoor. Verdeel nu de tweede helft van het beslag erover en verdeel daaroverheen de andere 50 gram aardbeienjam. Swirl dit er weer door.
- Bak de cheesecake nu 2 uur in de oven en laat hem daarna 2 uur in de oven staan.
- Laat de cheesecake verder volledig afkoelen in de koelkast. Hij is de volgende dag het lekkerst, na een nacht (afgedekt) in de koelkast.
- Als je klaar bent om te serveren klop je de slagroom met de suiker en klopfix tot stevige pieken. Verdeel dit over de bovenkant van de cheesecake.
- Maak de aardbeien schoon en verdeel ze over de bovenkant van de slagroom. Serveer meteen.
Labels/ merken in dit artikel kunnen onderdeel zijn van een betaalde samenwerking. Sommige links op deze pagina kunnen affiliate links zijn. Lees meer: disclaimer.


