Overnight oats recept

Overnight oats

Overnight oats. In de categorie lekkere en écht makkelijke ontbijtjes heb ik een heerlijk recept voor je, namelijk mijn recept voor de allerlekkerste overnight oats! Heb jij het weleens gemaakt?

De lekkerste overnight oats

Zoals de naam al doet vermoeden maak je deze overnight oats met havermout en laat je het een nachtje weken. Het is heel simpel om te maken. Je mengt de havermout, melk, yoghurt, kaneel en optioneel wat zoetstof door elkaar en zet het afgedekt in de koelkast.

In de ochtend roer je het alleen maar even door, voegt optioneel nog wat toppings toe en klaar is je voedzame en zalige ontbijtje! Een andere lekkere optie voor een havermout ontbijt is deze havermout uit de oven of maak gezonde pancakes.

    Overnight oats basisrecept

    Overnight oats basisrecept

    Dit is echt een basisrecept voor overnight oats. Zo op zichzelf al heel lekker, maar je kunt het absoluut nog naar smaak aanpassen door wat toe te voegen aan de oats en/of los te gaan met toppings die je lekker vindt. Ga bijvoorbeeld voor een van deze toppings:

    Toppings voor overnight oats

    • Vers fruit (bijvoorbeeld aardbeien, blauwe bessen en frambozen)
    • Nootjes of granola
    • Pindakaas
    • Chocolade
    • Jam
    • Gedroogd fruit

    Je kunt ook variëren met de basis, Kies bijvoorbeeld voor andere (plantaardige) melk of yoghurt of ga voor een van deze variatietips die je door de oats mengt.

    Tips om toe te voegen aan je overnight oats

    • Cacao
    • Vanille
    • Chiazaad of andere zaden/pitten (chiazaad maakt de overnight oats ook wat dikker)
    • Kruiden (zoals kaneel of speculaaskruiden)
    Ingredienten havermout uit de oven

    Is overnight oats gezond?

    Dit ontbijt is rijk aan voedingsstoffen en kun je dus wat mij betreft zeker gezond noemen. Doordat je de havermout een nachtje laat weken, wordt het ook nog makkelijker verteerbaar. Wist je trouwens dat havermout van nature een glutenvrije* graansoort is? Ideaal als je geen of weinig gluten eet! Kortom, voedzaam én heel erg lekker dus.

    Sowieso ben ik dol op havermout. Niet alleen voor het ontbijt, want je kunt er ook mee bakken. Deze havermoutkoekjes zijn zeker een aanrader. Op zoek naar meer inspiratie voor het ontbijt? Neem dan eens een kijkje tussen al mijn ontbijt recepten.

    Overnight oats

    Overnight oats recept

    Overnight oats

    Overnight oats. In de categorie lekkere en écht makkelijke ontbijtjes: mijn recept voor de allerlekkerste overnight oats inclusief variatietips.
    Nog geen stemmen
    Voorbereiding: 5 minuten
    Bereidingstijd: 1 dag
    Totale tijd: 1 dag 5 minuten
    Hoeveelheid: 2 personen

    Wat heb je nodig (ingrediënten):

    • 100 gram havermout
    • 150 gram yoghurt (optioneel plantaardig)
    • 300 ml melk (optioneel plantaardig)
    • ½ eetlepel kaneel
    • eventueel naar smaak 1 eetlepel honing/zoetstof en chiazaad

    ZO MAAK JE HET (bereidingswijze):

    • Meng de havermout, yoghurt, melk, kaneel en optioneel wat honing of zoetstof door elkaar in een kom. Eventueel kun je ook nog wat chiazaad toevoegen.
    • Zet voor een nacht in de koelkast (minimaal 6 uur).
    • Roer het geheel even door en serveer met toppings naar keuze, zie hiervoor de tips in de tekst boven het recept. Geniet ervan!

    handig om te weten:

    *Wil je deze oats 100% glutenvrij maken? Kies dan voor een speciale glutenvrije havermout, ‘gewone’ havermout is van nature een glutenvrij graan maar wordt vaak verwerkt in fabrieken waar glutenbevattende granen ook worden verwerkt.

    voedingswaarden indicatie (per persoon/ portie):

    Calorieën: 175kcal | Koolhydraten: 17g | Eiwitten: 9g | Vetten: 8g | Verzadigd vet: 5g

    *Merknamen in dit artikel kunnen het gevolg zijn van een betaalde samenwerking. Sommige linkjes op deze pagina kunnen affiliate links zijn. Lees meer: disclaimer.

    RECEPT BEWAREN?Klik op ‘recept opslaan’ en sla hem op in je eigen collectie.
    Overnight oats recept 1

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *