Cendol-mevrouw

Eef op Reis: Sulawesi | Indonesië (Deel 2)

Zoals beloofd: vandaag het 2e en tevens laatste deel van onze reis naar Indonesië: Eef op Reis: Sulawesie | Indonesië (Deel 2). Deel 1 gemist? Dan kun je hier Deel 1  terugvinden. Vorig keer sloot ik af met de zondag waarop we met z’n allen zijn gaan duiken en dus beginnen we vandaag op de maandag. Logica noem je dat 😉 . Het laatste deel zit bomvol leuke uitstapjes zoals een spice tour, aapjes kijken, een bezoek aan de lokale markt, rijstvelden, een vulkaan en de zogenaamde ‘color changing lake’. Uiteraard komen er ook weer lekker veel food foto’s voorbij. Hoe kan het ook anders als je als foodie in het walhalla van lekker eten bent; Indonesië!

Eef op Reis: Sulawesi| Indonesië (Deel 2)Op maandag vertrokken we richting de stad. Roon ging die dag duiken en samen met de dames van het Guesthouse gingen we richting Manado. Eerst een lekkere bak koffie scoren bij J.Co dé plek voor lekkere koffie en donuts in Indonesië en daarna richting de schoonheidssalon voor een Pedicure. Met mooie voetjes stond ik weer buiten en het was inmiddels de hoogste tijd voor een lekkere lunch. Omgerekend ben je voor een volledige lunch zo’n 3 á 4 euro kwijt. Ik koos voor een saté en mijn favoriete drank Cendol. De saté was echt uitstekend. Wat me opviel is dat de saté in Indonesië veel kleinere stukjes vlees heeft dan wij in Nederland gewend zijn. Wat mij betreft fijner om te eten en die smaak….hmm jongens dat was de lekkerste saté ooit! Na de lunch doken we nog even de supermarkt in en ik scoorde palmsuiker, alles voor een Pandan cake (zelf pandan cake maken inmiddels staat op het ellenlange kook-to-do-lijstje) en verder nog wat kruiden en losse rommeltjes. De volgende dag gingen we weer samen duiken en ik spotte een gigantisch grote schildpad die lekker lag te relaxen in het rif. Ontzettend mooi om van zo dichtbij te zien.Eef op Reis: Sulawesi| Indonesië (Deel 2)De volgende dag hadden we een spice/ cultural tour op het programma met Jan als onze gids. Hij nam ons mee langs de mooiste plekjes van het eiland. We zagen nootmuskaatbomen met verse vruchten eraan. Als je die open snijdt zie je fel rode foelie en een grote noot. De noot met foelie eromheen wordt gedroogd daarna kun je de foelie er heel voorzichtig afhalen. De noot zelf kun je kraken, hier zit nootmuskaat in. Oftewel twee in één 😉 Ook kwamen we langs bananenbomenplantages een prachtig gezicht al die bomen met mooie trossen eraan. Wist je trouwens dat bananenbomen slecht 1 keer vrucht afgeven? Daarna worden ze omgekapt tot de grond en groeit er een nieuwe boom.Eef op Reis: Sulawesi| Indonesië (Deel 2)Verderop reden we eerst door een kruidnagelplantage helaas was het seizoen al bijna voorbij maar toch zag je nog wat bomen met kruidnagel eraan. In het dorpje even verderop lagen de kruidnagels op grote doeken langs de weg uitgestald om te drogen. Auto’s, mensen en dieren lopen er gewoon langs en ja, dit zijn ook de kruidnagels die jij thuis in je keukenkastje hebt liggen. Wel een prachtig gezicht om te zien. De koffiestop hielden we bij de zogenaamde ‘Color Changing Lake’ dit meer ligt nabij de vulkaan waar veel nog veel zwavel van vrij komt. Hierdoor zit er veel zwavel in het meer en zie je heel langzaam de kleur van het meer veranderen. Wat een mooi uitzicht.Eef op Reis: Sulawesi| Indonesië (Deel 2)Lunchen deden we in een visrestaurant waar je zelf je verse vis kon uitkiezen. Het restaurant is namelijk op palen gebouwd in staat in een meer. De verse vis zwemt in netten bevestigd aan de houten palen van het restaurant. Na de lunch reden we door het dorpje Woloan waar je kant en klare huizen kunt kopen. In dit dorpje staan alleen maar traditionele houten huizen die voor de verkoop zijn. Als je een huis koopt dan breken ze ‘m af en zetten ze het huis neer waar jij wilt. Het is een idee… Later vervolgde de tour zich en gingen we richting de rijstvelden. Zo ver als je kon zien uitgestrekte rijstvelden met op de achtergrond de vulkaan. Prachtig om te zien. Hier hebben we even rondgewandeld en natuurlijk flink wat foto’s gemaakt. Daarna vervolgden we rustig onze weg terug naar het guesthouse al rijdend door door allerlei dorpjes. Wat een top dag!Eef op Reis: Sulawesi| Indonesië (Deel 2)De volgende dag stond er nog een excursie op het programma: aapjes kijken! We gingen naar het natuurreservaat Tangkoko waar je in het ‘echt’ oftewel in junglebossen mét lianen op bezoek kan bij de allerlei apen. Die leven hier -niet in kooien zoals in de dierentuin- maar in een immens groot reservaat waarbij ze alle vrijheid hebben om te doen en laten wat ze willen. Er zijn verschillende kolonies zwarte makaken, Cuscus en Tarsier apen. Verder kun je je vergapen aan de prachtige omgeving, Toekans en andere vogels spotten of genieten van het uitzicht aan de kust. Dit 8800 hectare grote park is zeker een bezoek waard als je in de buurt bent. Trek overigens wel even stevige wandelschoenen aan en neem een flesje water mee want de tocht door het park is pittig; geen kunstmatig aangelegde paden maar gewoon back to basic en puur natuur! Laat je daar overigens zeker niet door weerhouden want dit bezoek is een beleving om nooit meer te vergeten.Eef op Reis: Sulawesi| Indonesië (Deel 2)De dagen erna hebben we voornamelijk veel gedoken en lekker ontspannen. Elke dag weer heerlijk gegeten. Ubi Maluku (paarse zoete aardappel), Dabu Dabu (lokale sambal), Gado Gado, gebakken tempeh, tofu balletjes, het lekkerste Indische gehaktbrood à la Nona (de chef-kok bij The 4 Fish), Nasi Goreng, groentenkoekjes…. Te veel om op te noemen. In mijn vorige artikel schreef ik het al maar als je ook maar een klein beetje van lekker eten houdt (of juist heel veel) ben je bij Guesthouse The 4 Fish zeker aan het juiste adres.

Eef op Reis: Sulawesi| Indonesië (Deel 2)De dag voordat we vertrokken ging ik nog even langs de lokale markt. De markt waar ik was bestond voornamelijk uit groenten, (verse) kruiden, fruit en vis. Je hebt ook lokale markten waar vlees verkocht wordt maar dat schijnt weer een heel andere ervaring te zijn… Deze markt werd overigens vrijwel niet door toeristen bezocht en iedereen wil met je op de foto, je iets vertellen of je een privé rondleiding geven over de markt. Welkom voel je je er zeker misschien wel iets té welkom maar leuk was het wel. Wat een pracht aan kleuren, verse ingrediënten, koopliederen die hun stalletjes prachtig voor elkaar hadden en altijd een dikke glimlach op het gezicht. Zowel heen als terug ging ik met de zogenaamde ‘Bemo’ bus welke beter bekend is als lokaal transport. Voor een paar cent wordt je van het dorpje Tongkaina waar het Guesthouse gevestigd is naar de stad gebracht. Verbazingwekkende tripjes aangezien het busje ook zorgt voor huis aan huis bezorging van rijst of bouwmateriaal en levende kippen welkom zijn. Nieuwsgierig als ik ben heb ik even gevraagd of die voor vanavond op het menu stonden…Eef op Reis: Sulawesi| Indonesië (Deel 2)De volgende dag was het tijd om afscheid te nemen van dit waanzinnige land met heerlijk eten, vriendelijke mensen en een prachtige natuur. De tijd leek omgevlogen en we willen zeker weer een terug. Wat een reis, wat een mooi land: Indonesië heeft bij mij wel een plekje veroverd. Trima Kassi (dank je wel) Indonesië, Jan & Ineke en iedereen bij Guesthouse The 4 Fish!

9 thoughts on “Eef op Reis: Sulawesi | Indonesië (Deel 2)