Eef op Reis

Eef op reis: Sulawesi | Indonesië (Deel 1)

Al even zijn we thuis maar als foodie met diploma in het toerisme kan ik jullie mijn reisverslag naar het fantastische Indonesië natuurlijk niet onthouden! We verbleven zo’n kleine 3 weken in Indonesië en om precies te zijn op het eiland Sulawesi. Mijn vriend (Roon) zijn oom en tante (Jan & Ineke) wonen daar vlakbij de hoofdstad van Sulawesi: Manado. Ze runnen daar het charmante guesthouse genaamd ‘The 4 Fish’. Het was de hoogste tijd om ze eens een bezoek te brengen en gelijk ook kennis te maken met prachtige Indonesië. Wat we allemaal gedaan hebben lees je vandaag in Eef op reis: Sulawesi | Indonesië (Deel 1). Zoals je uiteraard inmiddels wel een beetje van me gewend bent met de focus op food maar laat dat laatste nou niet bepaald een probleem zijn in Indonesië….

Aan het einde van de middag volgen we op zondag van Amsterdam richting Jakarta met Garuda Indonesia. De vlucht duurde in totaal zo’n 13,5 uur en tijdens de vlucht ben je van alle gemakken voorzien. Twee maaltijden (in ons geval diner & ontbijt), verschillende snacks en drankjes. Een tv-schermpje waarop je films, series maar ook spelletjes kan doen én gelukkig viel ik nog zo’n 6 uur in slaap waardoor die 13,5 uur redelijkerwijs meevielen.Eef op reis: Sulawesi | Indonesië (Deel 1)
Enigszins vermoeid kwamen we aan op het warme en klamme Jakarta (fijn airco’s die warme lucht uitblazen…). Op Jakarta hadden we een tussenstop van 7 uur voor we verder richting Manado zouden gaan. Even hadden we het plan richting deze grote stad met maar liefst 10 (!) miljoen inwoners te gaan maar door tijd, warmte en omdat we allebei een beetje loof waren van het reizen hebben we hier vanaf gezien en de tijd op de luchthaven doorgebracht. Daar proostte we met Cendol (Tjendol) op onze reis. Cendol is typisch Indonesisch drankje; ijskoud met kokos, suiker, soms wat fruit of groenten en een soort van ‘jelly’ sliertjes. Zelf vind ik het heerlijk maar in deze versie zat ook mais wat ik dan weer niet zo’n fijne combi vond maar verder smaakte ‘ie prima 🙂Eef op reis: Sulawesi | Indonesië (Deel 1)

Na ons wat uurtjes vermaakt te hebben op de luchthaven vlogen we -weer met Garuda Indonesia- in zo’n 3,5 uur door naar Manado waar we na middernacht voet aan land zette. Op de luchthaven werden we opgehaald door Jan de oom van Roon die ons naar het Guesthouse ‘The 4 Fish’ bracht. Even een drankje doen en toen doken we snel lekker ons bedje in.

Eef op reis: Sulawesi | Indonesië (Deel 1)

Dinsdag stonden we redelijk bijtijds op zodat we meteen in het ritme kwamen. Tijdsverschil met Nederland is in Manado 6 uur. Zodra je uit de kamer stapte keek je over een zee van bloemen naar het blauwe zwembad. Vakantie gevoel ten top! We schoven aan voor een heerlijk ontbijtje. Iets wat overigens elke dag dik voor elkaar was (brood, verschillende soorten beleg, vers gebakken of gekookt eitje en elke dag wat ‘speciaals’ zoals mijn favoriet wentelteefjes maar ook lekkers als chocolade brood of krentenbrood). Na het ontbijt gingen we richting de duikschool welke op een paar minuutjes lopen van het Guesthouse gelegen is. Het leuke is dat je echt door het dorpje Tongkaina loopt en je elke ochtend wordt begroet met een ‘Selamat Paggi’ (goedemorgen) en aan het einde van de middag met ‘Selamat soré’ door de inwoners. Zo kwamen we elke ochtend een klein binkie tegen die voor z’n huis stond en uit volle borst ‘Selamat Soré’ riep en je raadt het al net zo lang doorgaan tot jij ook ‘Selamat Soré’ terug riep. Zó lief!

Tijd om te beginnen aan mijn duikcursus! Roon heeft zijn duik licentie al heel wat jaartjes maar ik nog niet dus ik mocht aan de bak 😉 Thuis had ik het lesboek al doorgelezen en al eerder ‘proef gedoken’ maar de komende 3 dagen stonden toch echt in het teken van de duikcursus. Als volgt: dinsdag (dag 1): oefeningen in het zwembad met het duikpak aan, woensdag (dag 2) met de boot de zee op en in totaal 3 duiken gemaakt en donderdag (dag 3) nog 1 keer met de boot gedoken in de ochtend en daarna het examen. Wat denk je? GESLAAGD 🙂 Vanaf nu mag ik dus ook duiken, jeey! Tijdens de cursus en als je meerdere duiken per dag doet  is de lunch inbegrepen. Elke dag kregen we een andere uitgebreide Indonesische ‘rijsttafel’ als lunch. Dit werd of als buffet klaar gezet of in allerlei bakjes op tafel zoals je op bovenstaande foto kunt zien. Veel te veel natuurlijk voor ons tweeën maar wel ontzettend lekker! Het duiken zelf was echt prachtig; het is zo ongelooflijk mooi onder water; grote schildpadden, koraal, verschillende vissen in allerlei kleuren, macro zoals kreeftjes, krabbetjes, slakjes en zó veel meer; je komt haast ogen te kort. Helaas houdt mijn camera niet zo van water waardoor ik jullie geen foto’s kan laten zien maar je als je het leuk vindt kan je ook een kijkje nemen op de website van Patricia Jordan die prachtige foto’s van het onderwater leven heeft gemaakt in Manado én overigens 10 jaar geleden de allereerste gast was bij The 4 Fish.Eef op reis: Sulawesi | Indonesië (Deel 1)

Op vrijdag nadat ik de cursus had behaald besloten we het eiland een beetje te gaan verkennen. We leende de brommer om naar de stad Manado te gaan. Hoewel we wel een beetje gewaarschuwd waren vooraf was het een lichtelijke cultuurshock. Alles maar dan ook werkelijk alles krioelt door elkaar heen in het verkeer; busjes, brommertjes, auto’s en alles stopt en doet maar. Brommers volledig afgeladen of een compleet gezinnetje op de brommer: het kan allemaal.

We reden richting de ‘MegaMall’ een van 6 grote winkelcentra’s in Manado. Mega groot, 3 etages én airco (fijn na zo’n rit). Alles wat je je kunt bedenken dát hebben ze. Uiteraard doken we ook nog even de grote supermarkt in (de AH XL is er klein bij vergeleken). Supermarkten bezoeken in het buitenland is een beetje een tik van me; ik vind dat zó leuk. Al die ‘andere’ dingen die ze er hebben en keek dan ook mijn ogen uit. ’s Avonds aten we weer heerlijk in de guesthouse waar dit keer een goed gevulde soto soep op het menu stond met o.a. kip, tempeh, tofu, ei, taugé, bosui. Een van mijn favorieten!

Eef op reis: Sulawesi | Indonesië (Deel 1)

Zaterdags waren we uitgenodigd om een Indonesische bruiloft bij te wonen! Zo’n kans lieten we ons natuurlijk niet voorbijgaan en aan het einde van de middag gingen we dan ook richting Manado voor de bruiloft. Deze werd gehouden op de 6e etage van een luxe hotel met uitzicht over zee. Het begon met de ceremonie die in het Indonesisch (Bahasa Indonesia) was waardoor we niet erg veel van mee kregen maar er werd door de families ook gezongen voor het bruidspaar wat erg mooi was. Na de ceremonie werden er ballonnen opgelaten en foto’s genomen tijdens het ondergaande zonnetje. Wat zoals je op de foto kunt zien een mooi roze licht effect gaf (voor de duidelijkheid: deze foto is niet bewerkt)

Even een korte pauze en daarna gingen we naar een grote zaal die ruimte voor maar liefst 500 (!) gasten biedt. Ook hier werd weer een ceremonie gehouden, foto’s genomen en toen was het aanvallen op het uitgebreide buffet. Je moest ‘snel’ zijn want in tegenstelling tot wat wij gewend zijn valt hier letterlijk iedereen aan op het eten waardoor binnen no time alles op is. In Indonesië is eten heel erg belangrijk; bij elke belangrijke gebeurtenis of dit nu een bruiloft of juist een begrafenis is wordt er gezorgd voor uitgebreid en lekker eten. De bruiloft duurde tot circa 11 uur ’s avonds. Er was geen gelegenheid om te dansen of een feest na afloop zoals wij hier doen maar wel een heel uitgebreid dinerbuffet waar tijdens ontzettend veel foto’s werden gemaakt. Wat een unieke kans om hierbij aanwezig te mogen zijn en dit te ervaren. Het was echt een mooi stel en een prachtige bruiloft.Eef op reis: Sulawesi | Indonesië (Deel 1)

Op zondag sloten we de week af door met het hele guesthouse te gaan duiken en/of te snorkelen. Gezellig! ’s Avonds werden we weer door Nona (de kokkin van The 4 Fish) verwend. Echt elke avond aten we daar zó lekker! Dat zeg ik niet omdat het familie is maar omdat het -heel simpel- zo is. Elke avond een lekker uitgebreid buffet en deze zondag aten we Opor Ayam (fijn gekruide kip in kokosmelk), rijst, groenten uit de wok en  Sambal Tempeh Goreng (zoete, pittige gebakken tempeh). Je begrijpt vast wel dat ik hier bomvol inspiratie zit en wie weet zie je snel meer Indonesische gerechten terug op Eef Kookt Zo…

Meer Eef op Reis? Deel 2 kun je hier lezen.

12 thoughts on “Eef op reis: Sulawesi | Indonesië (Deel 1)

• Wat een leuk verslag weer even terug bij mijn zus Ineke en zwager Jan. Wat hebben we genoten met alle gasten samen eten!En iedere dag een ander menu heerlijk!

• Wat leuk om die foto’s te zien, ik ben daar ook geweest. Jan en Ineke zijn vrienden van mijn zoon Owen en schoondochter Ulva. Zij hebben een resort op Pulau Bangka; Mimpi Indah. Zeker wel een bezoek waard!

• Wat leuk om te lezen! Meteen ook even een kijkje genomen maar Mimpi Indah ziet er ook zeker niet verkeerd uit, wie weet als we nog eens keer die kant opgaan een mooie tussenstop 🙂

• Eef op Reis: Sulawesi| Indonesië (Deel 2) | Eef Kookt Zo says:

[…] reis naar Indonesië: Eef op Reis: Sulawesie | Indonesië (Deel 2). Deel 1 gemist? Dan kun je hier Deel 1  terugvinden. Vorig keer sloot ik af met de zondag waarop we met z’n allen zijn gaan duiken […]

• Hoera! 1 jaar Eef Kookt Zo | Eef Kookt Zo says:

[…] bekend. Samen met één van deze bussen krijg je een mok & kruiden welke ik tijdens mijn reis uit Indonesië heb meegenomen. Ik ben dol op dit heerlijke kruidige drankje! Hoe kun je winnen? Laat in de […]

• Indonesische Maiskoekjes (frikadel djagoeng) | Eef Kookt Zo says:

[…] vind het altijd leuk als ik op vakantie ben in een ander land wat woordjes te leren en de taal een beetje te begrijpen. Goedemorgen, […]

• Wauw, wat gaaf om dit stuk te lezen, ook al is het een paar jaar geleden geplaatst. Echt leuk dat je Guesthouse The 4 Fish hebt bezocht. Wij zijn sinds 2019 de nieuwe eigenaren van het guesthouse. Wie weet, misschien mogen wij jou ook een keer ontvangen bij het guesthouse. En als je het leuk vindt om foto’s te zien van hoe het guesthouse er nu uitziet, dan kan je kijken op onze Instagram @guesthouse_the4fish