Bramenjam

Heerlijke, zelfgemaakte bramenjam met minder suiker
5 van 1 stem
Printen Pinterest
Voorbereiding: 5 minuten
Bereidingstijd: 5 minuten
Totale tijd: 10 minuten
Hoeveelheid: 1 pot jam

Wat heb je nodig (ingrediënten):

  • 250 gram bramen
  • 125 gram geleisuiker
  • 1 eetlepel citroensap

HANDIG OM TE HEBBEN:

ZO MAAK JE HET (bereidingswijze):

  • Spoel de bramen af onder de kraan in een zeef en dep ze daarna droog.
  • Doe het fruit samen met het citroensap en de geleisuiker in een steelpan. Schep even om zodat de suiker goed verdeeld is over het fruit.
  • Zet het vuur hoog en prak ondertussen de bramen stuk met een vork.
  • Zodra het gaat koken zet je vuur zachter (zorg dat het wel rustig blijft koken) en kook de jam circa 5 minuten.
  • Roer met een lepel door de jam en voer de geleiproef* uit.
  • Zodra de jam klaar is giet je het in een gesteriliseerde jampotje**, doe de deksel erop en keer de potjes om zodat ze vacuum trekken. Je kunt zo de jam enkele maanden bewaren. Eet smakelijk!

handig om te weten:

* Met de geleiproef test je of de jam dik genoeg is. Haal een lepel met de bolle kant door de jam en trek hier met je vinger een lijn door (pas op: dat kan heet zijn). Als de lijn mooi zichtbaar blijft en de jam niet terug loopt, dan is de jam goed.
** Bewaar de jam in gesteriliseerde potjes zodat je ze extra lang kunt bewaren. Je steriliseert glazen potjes door ze samen met de dop enkele minuten in een pan met kokend water (mee) te koken.
Let op: voedingswaarden gelden voor de hele pot jam. Dat valt weer mee hè ;-) 

voedingswaarden (per persoon/ portie):

Calorieën: 592kcal | Koolhydraten: 149g | Eiwitten: 3g | Vetten: 1g | Verzadigd vet: 1g
WIL JE DIT RECEPT OPSLAAN?Maak dan snel én gratis een eigen account aan.