Go Back
+ servings

Frambozenjam

Zelf de lekkerste frambozenjam maken met minder suiker.
4.28 van 11 stemmen
Voorbereiding: 5 minuten
Bereidingstijd: 5 minuten
Totale tijd: 10 minuten
Hoeveelheid: 1 potje frambozenjam

Wat heb je nodig (ingrediënten):

  • 250 gram frambozen
  • 125 gram geleisuiker
  • 1 eetlepel citroensap

ZO MAAK JE HET (bereidingswijze):

  • Spoel de frambozen af onder de kraan en dep ze droog.
  • Doe de frambozen samen met de geleisuiker en het citroensap in een steelpannetje met dikke bodem.
  • Zet het vuur hoog en prak ondertussen de frambozen stuk met een vork.
  • Zodra het gaat koken zet je vuur zachter (zorg dat het wel rustig blijft koken) en kook de jam ongeveer 5 minuten.
  • Trek een lepel door de jam en voer de geleiproef* uit.
  • Zodra de jam klaar is giet je het in gesteriliseerde potjes**, doe de deksel erop en keer de potjes om zodat ze vacuüm trekken. Je kunt zo de jam enkele maanden bewaren. Eet smakelijk.

handig om te weten:

* Met de geleiproef test je of de jam dik genoeg is. Haal een lepel met de bolle kant door de jam en trek hier met je vinger een lijn door (pas op: dat kan heet zijn). Als de lijn mooi zichtbaar blijft en de jam niet terug loopt, dan is de jam goed.** Bewaar de jam in gesteriliseerde potjes zodat je ze extra lang kunt bewaren. Je steriliseert glazen potjes door ze samen met de dop enkele minuten in een pan met kokend water (mee) te koken.
Let op: voedingswaarden gelden voor de hele pot jam. Dat valt weer mee hè 😉 

voedingswaarden (per persoon/ portie):

Calorieën: 614kcal | Koolhydraten: 155g | Eiwitten: 3g | Vetten: 2g | Verzadigd vet: 1g
WIL JE DIT RECEPT OPSLAAN?Maak dan snel én gratis een eigen account aan.