- Eef Kookt Zo - https://www.eefkooktzo.nl -

Guacamole

Een van de meest gezondste dips is toch wel Guacamole. De avocado die de hoofdrol heeft in deze dip zit namelijk boordevol eiwitten, vitamines en mineralen. Verder vind je in guacamole eigenlijk alleen maar goede en gezonde ingrediënten zoals knoflook, tomaat, ui en smaakmakers. Zo compenseer je toch op de een of andere manier die lekkere zoute nachos 😉 maar guacamole is natuurlijk ook heerlijk bij een Mexicaans diner zoals wraps, taco’s of wat dacht je van Quesadilla’s? Deze kun je natuurlijk net zo gezond maken als je ze zelf zou willen maar laten we er maar gewoon lekker kort en eerlijk zijn; guacamole is gewoonweg zó ontzettend lekker!
Er bestaan zo ontzettend veel versies van hoe je guacamole kunt maken. Dit is mijn versie; hoe ik ‘m het lekkerst vind. Eigenlijk is het een receptje wat gewoon is ‘ontstaan’ simpeler kan ik het niet uitleggen. Ik wou guacamole maken en besloot gewoon lekker te rommelen. Na een paar keer maken en wat aanpassingen is dit wat mij betreft de lekkerste versie. Romig, fris, een tikkeltje kruidig en zo lekker smaakvol. Zelf gebruik ik trouwens graag cherrytomaat; de smaak van die lekkere zoete & frisse cherrytomaatjes vind ik zelf vaak lekkerder in de guacamole dan de ‘gewone’ tomaat. Toch liever een gewone tomaat? Geen probleem dan kun je de 4 cherrytomaatjes vervangen voor 1 kleine tomaat.

Wat heb je nodig voor een lekkere kom Guacamole:

Bereidingstijd: 15 minuten

Hoe je zelf Guacamole maakt:

1. Verwijder de schil en pit van de avocado en prak de avocado met een vork in een kom fijn. Dit kun je zo fijn prakken als je zelf lekker vindt (zelf vind ik een grof geprakte avocado het lekkerst omdat je dan nog wat lekkere stukjes avocado hebt in de guacamole).

2. Snipper de helft van het rode uitje, snij de teentjes knoflook fijn of pers ze ui, snij de 4 cherrytomaatjes in partjes, verwijder de zaadjes en snij ze ook fijn. Voeg dit toe aan de avocado.

3. Voeg 1 tl limoensap, 1/2 tl komijnpoeder,  2 á 3 druppeltjes tabasco aan de avocado toe, meng alles goed door elkaar en breng eventueel op smaak met peper.

Serveer bij een Mexicaanse maaltijd of als dip bij nachos.

Tip: Bewaar de pit van de avocado in de Guacamole; dit zorgt ervoor dat de Guacamole minder snel bruin wordt.

Eet smakelijk!